کارگاه فرآیند تولید کتاب به صورت آنلاین توسط جواد رسولی از سوی انجمن صنفی ویراستاران برگزار میشود.
وی با اشاره به برخی از این مباحث، توضیح داد: ویرایش زبانی، ویرایش صوری، ویرایش استنادی و مرجعشناسی، کارگاه ویرایش ترجمه، عربی در فارسی و .. برخی از عناوین این دورهها هستند.
قنواتی ادامه داد: کسانی که در این دورهها شرکت میکنند کسانی هستند که میخواهند ویراستار شوند، ویرایش هیچ وقت جدای از نشر نیست و جزئی از بدنه و صنعت نشر است و هر کسی که میخواهد در حوزه ویرایش قدم بردارد باید با تولید کتاب و فرایند تولید آن آشنا باشد.
وی با بیان اینکه آشنایی با فرایند تولید کتاب یکی از این درسها است، عنوان کرد: این دوره علاوه بر اینکه به مهمترین سوالات و نکات ویراستاران در حوزه صنعت نشر پاسخ میدهد برای ناشران تازهکار نیز کاربرد دارد و مواردی مثل موضوع فیپا، شابک، کالبدشناسی کتاب و .. در این دورهها آموزش داده میشود.
قنواتی با طرح این موضوع که مباحث دوره شامل تمام مسائل حوزۀ نشر با تأکید بر تولید محتوا است، تاکید کرد: اکنون میتوان گفت که این دوره تنها دوره تخصصی در حال حاضر در ایران است، چون اتحادیه ناشران هم مدتی است کلاس برگزار نکرده و ناشران زیادی هستند که «نوناشرند» و تازه پروانه تأسیس گرفتهاند یا خودشان و یا کارکنانشان نیاز به آموزش دارند.
وی همچنین درباره اهداف کلی دوره توضیح داد: آشنایی دانشجویان با مفاهیم و بایستههای مرحله نشرکتاب (تولید فرهنگی)، آشنایی با مفاهیم، مراحل و بایستههای نشر کتاب (از تولید محتوا تا توزیع)، آشنایی و توانایی تشخیص و بهگزینی کنش مناسب در تولید فرهنگی و آشنایی و توانایی تشخیص و بهگزینی کنش مناسب در آمادهسازی از جمله مباحث این دوره است.
قنواتی گفت: آشنایی و توانایی تشخیص و بهگزینی کنش مناسب در تولید چاپی، توانایی آفتشناسی مراحل مورد نظر و آشنایی و کسب مهارت کارکرد مناسب بهعنوان ویراستار در جایگاههای مرتبط با این حرفه در صنعت نشر از دیگر اهداف این دوره به شمار میآیند.
وی همچنین درباره مطالبی که برای این دوره پیشبینی شده است، عنوان کرد: تلاش شده مطالب متنوعی برای دوره در نظر گرفته شود از تولید محتوا، چرخه تولید فرهنگی، معرفی چهار مرحله نشر کتاب شامل آفرینش محتوا، آماده سازی، تولید فنی، توزیع و وابستگی کیفیت هر مرحله به مرحله پیشین، مدیریت بهینه هر مرحله با آیندهنگری و تدبیر، تعیین حوزه و سیاستگذاری حوزه نشر توسط ناشر (هدف، استراتژی) تا مخاطبشناسی و تولید شامل داشتن برنامه.
قنواتی یادآور شد: انواع ناشر، انواع اثر، چرخه کار و شرایط لازم برای پذیرش اثر، ارزیابیهای داخلی و بیرونی اثر، برخی راهکارها برای جلب اثر و تولید فرهنگی یا همان تولید محتوا، گونههای ویرایش، جایگاه سرویراستار، ویراستاری در چرخه نشر کتاب، فرمهای اداری و سفارش و چکلیستها، قرارداد با صاحب اثر، کپی رایت، حق نشر و ... نیز از دیگر مباحث این دوره هستند.
به گفته وی، این درس در اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز توسط جواد رسولی تدریس میشد و به همین دلیل مباحث ارائه شده در آن با نیازهای ناشران و بازار نشر همخوانی دارد.
قنوانی یادآور شد: این دوره با تفاهمنامه مشترک جهاد دانشگاهی و مرکز نشر دانشگاهی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هشت جلسه آنلاین برگزار میشود و در پایان نیز آزمونی بر اساس محتوای درسی گرفته شده و گواهینامه معتبر نیز به افراد داده میشود.
نظر شما